26 Mart 2024 Salı

Suriye'nin Özel Askeri ve Osmanlı Coğrafi Operasyonlarına Yönelik Kısmı/ Hicaz Demiryolu Güzergahı

 KOLEKSİYON ADI:
David Rumsey Tarihi Harita Koleksiyonu
Kayıt 
Yazar:
Nuri, Osman
Tarih:
1911
Kısa başlık:
جغرافياى عسكرى ve عثمانى درسلرينه مخصوص سوريه قطعة سى. حجاز دميريولى كذركاهى [Suriye'nin Özel Askeri ve Osmanlı Coğrafi Operasyonlarına Yönelik Kısmı/ Hicaz Demiryolu Güzergahı].
Yayımcı:
Maktaba Harbiye-yi Matbaası
Yayıncı Konumu:
İstanbul
Tip:
Ayrı Harita
Nesne Yüksekliği cm:
74
Nesne Genişliği cm:
52
Ülke:
Suriye
Ülke:
Lübnan
Ülke:
Filistin
Ülke:
Mısır
Ülke:
Türkiye
Bölge:
Levant
Ders:
Osmanlı Haritalaması
Tam ünvan:
جغرافياى عسكرى ve عثمانى درسلرينه مخصوص سوريه قطعة سى. حجاز دميريولى كذركاهى [Suriye'nin Özel Askeri ve Osmanlı Coğrafi Operasyonlarına Yönelik Kısmı/ Hicaz Demiryolu Güzergahı].
Liste No:
15235.000
Yayın Yazarı:
Nuri, Osman
Yayınlanma Tarihi:
1911
Yayın Başlığı:
جغرافياى عسكرى ve عثمانى درسلرينه مخصوص سوريه قطعة سى. حجاز دميريولى كذركاهى [Suriye'nin Özel Askeri ve Osmanlı Coğrafi Operasyonlarına Yönelik Kısmı/ Hicaz Demiryolu Güzergahı].
Yayın Notu:
"Osman Nuri tarafından stratejik ordu ve ticari planlama için Birinci Dünya Savaşı'ndan kısa bir süre önce yapılmış, çok nadir ve ustaca hazırlanmış bir Levant haritası (güney-orta Anadolu ile birlikte), ayrıca hayati önem taşıyan Hac ve Hicaz Demiryolunun askeri rotasını gösteren bir ek, Osmanlı Piyade Kolordusu'nun baş haritacısı Bu çok nadide Osmanlı haritası, Güney-Orta Anadolu'yu, Batı Suriye'yi, Lübnan'ı, Filistin'i ve Mısır'dan Süveyş Kanalı'na kadar Mısır'ı ve Kıbrıs'ı kapsıyor, sağ alt köşedeki ek harita ise Osmanlı'nın rotasını gösteriyor. Osmanlı'nın Kızıldeniz bölgesine ve İslam'ın en kutsal yerlerine olan tek iyi bağlantısı olan ve Şam'dan Medine'ye kadar uzanan Hicaz Demiryolu, Osmanlı ordusunun kıdemli haritacısı Osman Nuri tarafından hem stratejik askeri hem de ekonomik planlamaya yardımcı olmak amacıyla yapılmış ve taslağı hazırlanmıştır. Dağınıklık ve süsleme yerine, yalnızca hayati bilgilerin netliğini ve doğru tasvirini vurgulayan kendine özgü üslubuyla Levant ve Hicaz, haritanın ortaya çıktığı dönemde önemli olaylara sahne oldu. Osmanlı rejimi, 1903'ten itibaren Güney Anadolu üzerinden Bağdat Demiryolu'nun inşası için muazzam bir hazine ve insan gücü yatırdı (bu demiryolu, 1940'a kadar tamamlanmamasına rağmen İstanbul'dan Bağdat'a gidecekti!). 1900 ile 1908 yılları arasında inşa edilen Hicaz Demiryolu, Şam'ı kutsal şehir Medine'ye bağladı (Hac hacılarına Mekke'ye nispeten kısa bir son etap bıraktı). 1909'da, Ermeni Soykırımı'nın (1915-23) habercisi olan Türk çeteleri, yetkililerin desteğiyle, Adana Katliamı olarak bilinen olayda 20.000'den fazla Ermeniyi öldürdü. Mevcut harita, Levant'ın büyük bir çatışma alanı haline geldiği Birinci Dünya Savaşı sırasında da kullanılıyor olacaktı. Merkezi Şam'da bulunan Osmanlı-Alman tarafı, Britanya İmparatorluğu'nun cankurtaran halatı olan Süveyş Kanalı'nı ele geçirmek için iki cesur (ama sonuçta başarısız) girişimde bulundu. Sonunda İngiliz tarafı yeniden toparlandı ve büyük zorluklarla Filistin'e, oradan da Şam'a doğru ilerleyerek savaşın sonunda Osmanlıları bozguna uğrattı. Bu arada Arabistanlı Lawrence'ın tavsiye ettiği Mekke Şerifine bağlı birliklerin Hicaz Demiryolu'na saldırıp Osmanlıları bölgeden çıkarmasıyla Hicaz, 'Arap İsyanı'nın merkez üssü haline geldi. Osman Nuri, 1911 yılında bu haritayı yaptığında olayların nasıl gelişeceğini tahmin edemezken, Levant ile Hicaz'ın uzun süre sabit kalamayacak bir siyasi fay hattı üzerinde yer aldığı zaten herkes için açıktı. Harita büyük şehirleri ve kasabaları, önemli yolları, demiryollarını (tamamlanmış, devam eden ve planlanan) ve siyasi sınırları tasvir ederken, büyük nehirleri etiketliyor ve dağ sıralarını gölgeleme yoluyla ifade ediyor. Haritada Bağdat Demiryolu'nun neredeyse Adana'ya ulaşacağı görülüyor, ancak Toroslar ve Nur Dağları'nın büyük engelleri bu dönemde demiryolunun daha fazla ilerlemesini engelleyecek. Tamamlanan Hicaz Demiryolu'nun Şam'dan güneye doğru yaklaşık olarak antik hac yollarını takip ettiği görülüyor. Şam-Beyrut Demiryolu (1895'te tamamlandı) ve Deraa'dan Hayfa'ya uzanan Jezreel Vadisi Demiryolu hattı (1905'te tamamlandı) Suriye'nin kalbini Akdeniz'e bağladı. İlginç bir şekilde, Mısır 1882'den bu yana fiilen Britanya İmparatorluğu'nun bir parçası olmasına rağmen (de jure vasalı olarak kalsa bile) harita, Osmanlı Filistini ile Mısır arasında (1906'da çizilmiş olduğu gibi) herhangi bir uluslararası sınır olduğunu göstermiyor. İstanbul). Bu, Kıbrıs'ın aynı zamanda (1878'den beri İngiliz himayesi altındayken) Osmanlı toprağı olarak gösterilmesi gerçeğiyle birlikte, 'Jön Türkler' tarafından yönetilen İstanbul ile Londra arasında artan gerilimin bir işaretidir. belki de ilki, İngilizlerin 'kendi' imparatorluklarına yönelik devam eden tecavüzünü kabul etmeye pek istekli değildi. Sağ alt köşedeki ekte Levant ve Hicaz'ın tamamını kapsayacak şekilde güneydeki uzantı gösterilmektedir. Hicaz Demiryolu'nun Şam'dan Medine'ye uzanan tamamlanmış güzergahı açıkça işaretlenmiş, aynı zamanda Mekke ve Cidde'ye kadar öngörülen (ancak hiçbir zaman gerçekleştirilmeyen) uzantıları da çizilmiştir. Temiz ve okunması kolay harita, Osmanlı yetkililerinin askeri ve sivil kaynakların tahsisini stratejik olarak planlamaları için ideal olurken, iş dünyası figürleri de büyüyen demiryolu ağlarının yakınında yatırımın nereye odaklanacağını düşünebilirdi. Osman Nuri, 'Sabık Coğrafya-yı Askeri Muavini Piyade Kol Ağası (Piyade Kıdemli Askeri Haritacı Baş Haritacısı) unvanını taşıyan, ancak hayatı hakkında fazla bilgi bulunmayan saygın bir son dönem Osmanlı haritacısıdır. Arap Yarımadası'nın bir duvar haritası (1909) dahil olmak üzere birçok etkili basılı harita yaptı; Anadolu'nun duvar haritası (Anadolu haritası); ve başlığı 'Belirli Askeri ve Osmanlı Coğrafi Operasyonları için Mezopotamya Haritası' olarak tercüme edilen bir Irak haritası (c. 1905-10). Çalışmaları, yeni ufuklar açan bilgileri hızlı ve doğru bir şekilde sindirmeye ihtiyaç duyan, hareket halindeki askeri görevlilerin zorunluluklarına sempati duyan net ve net tarzıyla biliniyordu. Mevcut harita çok nadirdir; diğer örneklerin mevcut konumunu takip edemedik ve herhangi bir satış kaydını da takip edemiyoruz." (Alexander Johnson ve Dasa Pahor, 2022) sağ alt köşede Levant'ı ve Hicaz'ın tamamını kapsayacak şekilde güneye doğru uzanan uzantıyı gösterir. Hicaz Demiryolu'nun Şam'dan Medine'ye uzanan tamamlanmış güzergahı açıkça işaretlenmiş, aynı zamanda Mekke ve Cidde'ye kadar öngörülen (ancak hiçbir zaman gerçekleştirilmeyen) uzantıları da çizilmiştir. Temiz ve okunması kolay harita, Osmanlı yetkililerinin askeri ve sivil kaynakların tahsisini stratejik olarak planlamaları için ideal olurken, iş dünyası figürleri de büyüyen demiryolu ağlarının yakınında yatırımın nereye odaklanacağını düşünebilirdi. Osman Nuri, 'Sabık Coğrafya-yı Askeri Muavini Piyade Kol Ağası (Piyade Kıdemli Askeri Haritacı Baş Haritacısı) unvanını taşıyan, ancak hayatı hakkında fazla bilgi bulunmayan saygın bir son dönem Osmanlı haritacısıdır. Arap Yarımadası'nın bir duvar haritası (1909) dahil olmak üzere birçok etkili basılı harita yaptı; Anadolu'nun duvar haritası (Anadolu haritası); ve başlığı 'Belirli Askeri ve Osmanlı Coğrafi Operasyonları için Mezopotamya Haritası' olarak tercüme edilen bir Irak haritası (c. 1905-10). Çalışmaları, yeni ufuklar açan bilgileri hızlı ve doğru bir şekilde sindirmeye ihtiyaç duyan, hareket halindeki askeri görevlilerin zorunluluklarına sempati duyan net ve net tarzıyla biliniyordu. Mevcut harita çok nadirdir; diğer örneklerin mevcut konumunu takip edemedik ve herhangi bir satış kaydını da takip edemiyoruz." (Alexander Johnson ve Dasa Pahor, 2022) sağ alt köşede Levant'ı ve Hicaz'ın tamamını kapsayacak şekilde güneye doğru uzanan uzantıyı gösterir. Hicaz Demiryolu'nun Şam'dan Medine'ye uzanan tamamlanmış güzergahı açıkça işaretlenmiş, aynı zamanda Mekke ve Cidde'ye kadar öngörülen (ancak hiçbir zaman gerçekleştirilmeyen) uzantıları da çizilmiştir. Temiz ve okunması kolay harita, Osmanlı yetkililerinin askeri ve sivil kaynakların tahsisini stratejik olarak planlamaları için ideal olurken, iş dünyası figürleri de büyüyen demiryolu ağlarının yakınında yatırımın nereye odaklanacağını düşünebilirdi. Osman Nuri, 'Sabık Coğrafya-yı Askeri Muavini Piyade Kol Ağası (Piyade Kıdemli Askeri Haritacı Baş Haritacısı) unvanını taşıyan, ancak hayatı hakkında fazla bilgi bulunmayan saygın bir son dönem Osmanlı haritacısıdır. Arap Yarımadası'nın bir duvar haritası (1909) dahil olmak üzere birçok etkili basılı harita yaptı; Anadolu'nun duvar haritası (Anadolu haritası); ve başlığı 'Belirli Askeri ve Osmanlı Coğrafi Operasyonları için Mezopotamya Haritası' olarak tercüme edilen bir Irak haritası (c. 1905-10). Çalışmaları, yeni ufuklar açan bilgileri hızlı ve doğru bir şekilde sindirmeye ihtiyaç duyan, hareket halindeki askeri görevlilerin zorunluluklarına sempati duyan net ve net tarzıyla biliniyordu. Mevcut harita çok nadirdir; diğer örneklerin mevcut konumunu takip edemedik ve herhangi bir satış kaydını da takip edemiyoruz." (Alexander Johnson ve Dasa Pahor, 2022)
Yayın Listesi No:
15235.000
Bar Türü:
Ayrı Harita
Pub Yüksekliği cm:
74
Pub Genişliği cm:
52
Resim No:
15235000.jp2
Yazarlar:
Nuri, Osman

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Turkish Empire with the Kingdom of Greece

COLLECTION NAME: David Rumsey Historical Map Collection Record   Author: Society for the Diffusion of Useful Knowledge (Great Britain) Date:...